BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 14, 2009

Do Something........Anything





















Do something..Anything.

Jika kita fikirkan atau rasa nak lakukan sesuatu. Lakukan lah . Tapi biarlah yang bermanafaat.


Misalnya bila teringatkan ibu bapa kita baik jauh atau dekat apa lagi temuilah mereka atau pun telefonlah mereka.


( Tapi takkan jika 'teringat' baru nak jumpa mereka. Sepatutnya dah jadi tanggungjawab kita ). Bagi yang telah tiada kedua-duanya apalagi ziarahilah pusara mereka. Takkan nak tunggu raya nanti. Lambat lagi tuu.



Jika terasa dah lama nak makan sesuatu apa lagi pergilah beli. Tak kan nak tunggu orang nak carikan untuk kita pulak. Misalnya rasa nak makan sambal belacan dengan ikan rebus digoreng. Tak reti-reti ke nak usaha cari.



Dah lama tak jumpa sahabat handai atau saudara mara ?
Apa kata hubungi mereka bertanya khabar. Ajak makan kat rumah ke. Bawa keluarga. Bercerita panjang. Bertukar-tukar pendapat atau ape-ape je lah.





Dah lama tak bercuti atau berkelah bersama keluarga?

Pergilah mana-mana saja. Asalkan bersama keluarga pasti gembira. Tak perlu pergi jauh-jauh.











Rasa-rasanya dah lama tak gotong royong kemas rumah. Takkan nak harap orang rumah je. Seronok juga ramai-ramai selongkar mana-mana ruang yang patut. Tapi kena adalah makan-makan ringan baru best.


Itu baru beberapa contoh jika kita perlu lakukan sesuatu. Lakukanlah. Tapi biarlah apa yang ingin kita lakukan itu yang pentingnya menggembirakan kita. Jangan paksa diri pulak ( Tapi bab dengan our parents mahu tak mahu dan jadi tanggungjawab kita ). Dalam bab agama pun banyak yang perlu lakukan yang menjadi tanggungjawab kita yang dah lama kita abaikan.






Sebenarnya banyak perkara yang perlu atau boleh kita lakukan. Kadang-kadang kita rasa tak perlu lakukan perkara tersebut tanpa kita sedar bahawa perkara itu memang kita perlu lakukan. Contohnya .....fikirkanlah


0 comments: